Frida strandades i Mellerud – får ingen ersättning

Under måndagen stod både SJ:s och Västtrafiks tåg stilla i flera timmar mellan Mellerud och Göteborg. Många människor blev strandsatta, och Frida Kågeland var en av dem. Nu får hon ingen ersättning för taxi.
– Jag har helt tappat förtroendet för SJ, säger hon.

ANNONS
|

Vid 05-tiden på måndagsmorgonen stoppades ett flertal tåg mellan Göteborg och Mellerud av både SJ och Västtrafik på grund av en nedfallen kontaktledning i Öxnered, vilket Melleruds Nyheter skrev om då. Först efter klockan 14 var problemet löst, men förseningarna fortsatte långt in på eftermiddagen.

Frida Kågeland från Lund var en av alla passagerare som drabbades av tågstrulet. Hon åkte från sina föräldrar i Kil strax efter klockan sex på måndag morgon, och skulle med ett anslutande tåg från Göteborg till Lund.

Men strax innan Melleruds station fick de information av tågvärden att tåget inte skulle gå längre än hit.

– Vi fick dock inte någon mer ingående information om vad själva problemet var, men de sa att det skulle komma ersättningsbussar, säger hon.

Inga ersättningsbussar väntade

Samtliga passagerare fick hoppa av tåget i Mellerud, men där stod inga bussar och väntade.

– Då märkte man att många började bli stressade. Det fanns en vanlig buss till Göteborg, men den skulle ta två timmar. Folk skulle på viktiga möten eller hade flyg att passa, säger hon.

Men tågpersonalen intygade att det var ersättningsbussar på väg, samtidigt som de, enligt Frida, själva hoppade in i en taxi och åkte därifrån.

– Det kändes väldigt märkligt, de övergav liksom ett helt tåg. Vi fick stå där helt strandsatta utan information, säger hon.

Polis tillkallades till platsen

Då blev en man så frustrerad att polis fick tillkallas, vilket Dalslänningen skrev om. Enligt polisen fanns dock ingen misstanke om brott, och ingen person blev gripen.

Frida, som bevittnade händelsen, menar att mannen bara var frustrerad.

– Han var inte hotfull eller aggressiv, men han var irriterad över hur dåligt vi bemöttes, säger hon.

Hon och de andra resenärerna fastnade vid Melleruds station omkring halv åtta på morgonen, och vid klockan tio – när ännu inga ersättningsbussar anlänt – bestämde hon och några till sig för att dela en taxi till Göteborg.

– Vi såg ingen annan lösning, folk hade tider att passa, säger hon.

Taxinota på närmare 7000 kronor

Den notan landade på 6999 kronor, men när Frida ansökte om att få ersättning för taxiutgiften sa SJ nej.

Under tisdagen skickade Frida in både kvittounderlag, och skrev ett långt och förklarande mejl till SJ:s kundservice. Hon skrev bland annat:

”Jag kräver att ni tar ert ansvar och betalar ut ersättning för vår taxi. Det är säkert fler som sökt om ersättning för situationen”.

Som svar skrev SJ:s kundtjänst bland annat i ett mejl:

”Tyvärr kommer vi fortsätta neka denna ersättning för taxiresa. Detta eftersom det är störningsombokning eller avbokning av resan vi kan erbjuda på det EU (långväga tåg) som du reste med”.

– Jag fick tillbaka för biljetten, och jag förstår att man inte kan få tillbaka för taxi hur som helst. Men vi ringde SJ innan och frågade, då sa de att vi kunde ersättas. Det är kanske inte en jättestor utgift per person, men med tanke på hur dåligt vi blev behandlade så handlar det om mer än pengarna, säger hon.

Frida säger också att det inte gick att omboka resan, eftersom det inte fanns några andra alternativ för att ta sig från Mellerud.

– Den sidan man blev hänvisad till låg dessutom nere, och i appen kunde man ju inte boka någon annan resa, säger hon.

Först vid klockan fyra på eftermiddagen var Frida hemma i Lund, och hon anser att några hundralappar för biljetten inte är tillräckligt från SJ:s håll.

– Jag tänker inte ge mig. Jag vill att någon ska ta ansvar, men vem är ansvarig?

SJ svarar på kritiken

Marcus Fleetwood, kommunikatör på SJ, menar att personalen lämnade Mellerud för att hinna med andra anslutningar. Han skriver i ett mejl:

”Vår personal försöker vara behjälplig på plats vid trafikstörningar, men behöver ofta hinna till andra anslutande tåg för att undvika ytterligare förseningar på andra avgångar. I det här fallet lämnade personalen platsen cirka en timme efter att tåget kom fram till Mellerud för att hinna till en avgång från Göteborgs central”.

På frågan om huruvida det stämmer att inga ersättningsbussar dykt upp efter två timmar svarar han:

”Vi beställde omgående tre bussar från Melleruds station. Tyvärr lyckades varken vår standardleverantör eller de andra bussbolagen vi kontaktade få fram några bussar”.

På frågan om varför de väljer att inte ersätta hennes utgift för taxi, trots att inga andra resvägar var bokningsbara, svarar han:

”Jag förstår hennes frustration. Den här störningen inträffade på en väldigt olycklig plats där det inte finns så många alternativ för resenärerna. Normalt har vi möjlighet att boka om resenärerna till ett annat tåg, eller erbjuda ersättningsbuss utöver att betala tillbaka delar av biljettpriset på grund av försening. Nu hade vi tyvärr inga sådana alternativ vilket tyvärr gick ut över våra resenärer som blev stående i Mellerud. Sen skulle jag rekommendera att överväga om det finns andra alternativ än att ta taxi hela vägen till Göteborg. Exempelvis att ta sig till Trollhättan och sen tåg därifrån som gick enligt tidtabell”.

Han menar dock att SJ är de som är ansvariga över situationen som uppstod:

”Vi på SJ är ansvariga för våra resenärer och kommunikationen med dem, kommunikationen i samband med den här trafikstörningen har tyvärr inte varit tillräckligt tydlig och snabb. Den här händelsen inträffade på en plats där vår trafikplanering tyvärr hade väldigt begränsade möjligheter att hjälpa resenärerna snabbt, vilket tyvärr gick ut över våra resenärer”.

Frida menade att de hade ringt till SJ:s kundtjänst innan de beställde taxin, för att fråga om de skulle få ersättning, vilket de enligt henne hade bekräftat. Men det menar Marcus Fleetwood att de inte kan spåra:

”Vi har tyvärr inte hittat något sådant ärende eller samtal i våra loggar så det har jag svårt att svara på”, skriver han.

Känner sig besviken

Frida menar dock att hon känner sig besviken på SJ och hur de hanterade hela situationen.

– Att de lämnade oss utan information ser helt enkelt inte så bra ut. Jag såg dessutom senare samma personal gå runt på Göteborgs central. Jag vet inte var de ska ha kört, men det såg ju märkligt ut, säger hon.

Hon menar att hennes förtroende för SJ nu är lågt.

– Det är noll, och det är nog inte bara för mig. Vi är nog rätt många, säger hon.